ОПИС ДОКУМЕНТУ

Автори:

Департамент дорожньо-транспортної інфраструктури та екології


Доповідачі:



Департамент дорожньо-транспортної інфраструктури та екології

Рішення:

Прийнято

Сесія:

LXXIX

Скликання:

IX

Вид:

В цілому з пропозиціями

Номер:

2775-9-рд

Дата реєстрації:

09.04.2025

Проголосовано:

22.05.2025 11:36:49

РЕЗУЛЬТАТИ ГОЛОСУВАННЯ

  • Підтримали
    26
  • Не підтримали
    0
  • Утримались
    1
  • Не голосували
    4
  • Відсутні
    12

ПОІМЕННЕ ГОЛОСУВАННЯ ХРОНОЛОГІЯ ДОКУМЕНТУ ДРУК РІШЕННЯ

ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЄКТ РІШЕННЯ: № 2775-9-рд

Текст:

 



















































































































             

 
Проєкт рішення
              № 2775-9-рд
    ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА    
               
                 
Про розгляд електронної петиції від 21.03.2025 року №Че/2468-еп щодо будівництва центру з управління відходами          
               
                 
Керуючись ст. 23-1 Закону України «Про звернення громадян», відповідно до ст. 25, 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Порядку розгляду електронної петиції, адресованої Черкаській міській раді, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 28.01.2016 №2-143 (зі змінами), та з метою оприлюднення порушених в електронній петиції питань, Черкаська міська рада

 

ВИРІШИЛА:

 

1. Вважати електронну петицію від 21.03.2025 року №Че/2468-еп щодо будівництва центру з управління відходами за адресою: м. Черкаси, проспект Хіміків (біля ділянки № 84, кадастровий № 7110136400:05:007:0021) такою, що підтримана.

2. Контроль за виконанням рішення покласти на департамент дорожньо-транспортної інфраструктури та екології (Отрешко С.В.) та постійну комісію міської ради з питань регламенту, охорони здоров’я та житлово-комунального господарства (Мкртчян А.Р.).
                 
                 
Міський голова       Анатолій  БОНДАРЕНКО



 

  

 

 
Пояснювальна записка

до проєкту рішення

«Про розгляд електронної петиції від 16.11.2024 року № Че/2371-еп щодо будівництва центру з управління відходами»

 

21.02.2025 року на розгляд виконавчих органів Черкаської міської ради надійшов лист Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України № 21/21-04/949-25 від 21.02.2025 року (вх.№ 5507-01-3) щодо завантаження до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та звіт з оцінки впливу на довкілля стосовно планованої діяльності «Будівництво центру з управління відходами в м. Черкаси за адресою: проспект Хіміків (біля ділянки № 84)» (реєстраційний номер справи – 9517).

Одночасно, Міністерство запропонувало Черкаській міській раді надати власні зауваження та пропозиції до планованої діяльності в рамках консультацій.

Листом від 17.03.2025 року № 5228/5507-01-3 виконавчий комітет Черкаської міської ради висловив заперечення щодо запланованого розміщення центру з управління відходами в межах Черкаської міської територіальної громади.

Основними причинами заперечень являлись наступні.

 



  1. У відповідності до ст. 39 Закону України «Про управління відходами» місця розміщення установок спалювання відходів та установок сумісного спалювання відходів, у тому числі пов’язаних з ними площ для зберігання відходів, проектуються відповідно до вимог законодавства про містобудування та оцінку впливу на довкілля.



Згідно п. 14.11.2 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» розміщення нових підприємств та виробництв I-II класу шкідливості в межах населених пунктів не допускається.

Відповідно до звіту з оцінки впливу на довкілля, а також додатку № 4 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, що затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19.06.1996 року № 173, планована діяльність відноситься до I класу шкідливості, а тому не може бути розміщена в адміністративних межах Черкаської міської територіальної громади.



  1. Також, ст. 52 Закону України «Про управління відходами» визначено, що управління відходами здійснюється згідно місцевого плану управління, який розробляється відповідно до Порядку, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2023 року № 947.



Даним Порядком встановлено, що суб’єкти господарювання зобов’язані забезпечувати здійснення операцій з відновлення та/або видалення побутових відходів на об’єктах оброблення відходів, які включені до правил благоустрою населеного пункту, регіонального та місцевих планів управління відходами.

Наразі, регіональний план управління відходами перебуває в розробці, а тому неможливо спрогнозувати обсяги побутових відходів які надходитимуть на даний об’єкт оброблення відходів, оскільки це потребує узгодження на регіональному рівні та подальшого включення об’єкту в регіональний, місцевий плани управління відходами, а також до правил благоустрою міста Черкаси.



  1. Окрім того, відповідно до наданого Звіту з оцінки впливу на довкілля, планована діяльність центру з управління відходами передбачає використання утилізатора термічного УТ 750 Д (виробництво Україна ТОВ «НТЦ «ФЛЕШ-Р») (2 од.), потужністю 500 кг/год кожен (7488 т/рік в загальному), в якій плануються спалювати рідкі та тверді відходи, зокрема медичні та небезпечні, при високих температурах.



При роботі двох установок УТ 750Д при одночасному спалюванні дизельного палива та очищених нафтопродуктів, утворюються викиди в атмосферне повітря, такі як оксиди азоту (оксид та діоксид азоту), водню хлорид (соляна кислота за молекулою HCl), діоксид сірки (діоксид та триоксид), оксид вуглецю, фенол, формальдегід, речовини у вигляді суспендованих твердих частинок недиференційованих за складом, свинець та його сполуки, кадмій та його сполуки, ртуть та її сполуки, поліхлоровані дибензо-n-діоксини, гексахлорбензол, поліхлоровані дифеніли, ванадій, метан, вуглеводні граничні С12-С19 (розчинник РПК-265 П та ін.), вуглецю діоксид, азоту (1) оксид.

За інформацією Черкаського обласного центру з гідрометеорології Черкаси мають низький потенціал до розсіювання шкідливих домішок в атмосфері. Це переважання слабо вітряної погоди, часті тумани в осінній та весняний період року та мала кількість опадів влітку в поєднанні з безвітряною погодою.

Тенденція зміни середнього рівня забруднення атмосферного повітря за останні 5 років характеризувалася збільшенням по діоксиду сірки, формальдегіду та сірководню. По аміаку та оксидах азоту спостерігалося зменшення рівня забруднення. По пилу та оксиду вуглецю рівень забруднення в повітрі міста не змінився. По важким металам збільшення рівня забруднення спостерігалося тільки  по цинку.

ТОВ «Український центр утилізації» в своєму Звіті навело інформацію про забруднення атмосферного повітря в місті Черкаси лише за 2022 рік, де Індекс забруднення атмосферного повітря (ІЗА) склав 5,37 (5<ІЗА<7), що  вважається підвищеним рівнем забруднення.

 В той же час, ІЗА за 2024 рік  склав  7,72 (7<ІЗА<13), що є показником високого рівня забруднення, який не було відображено у Звіті для оперування застарілими даними з кращими показниками якості повітря.

У Звіті до переліку забруднюючих речовин, які викидаються в атмосферне повітря, входять речовини, які перевищують гранично допустимі норми у місті Черкаси та впливають на рівень ІЗА. За даними Черкаського обласного центру з гідрометеорології у місті Черкаси постійно виявляються перевищення допустимих концентрацій по аміаку, формальдегіду,  оксиду вуглецю, пилу, діоксиду азоту тощо. Діяльність центру з управління відходами у м. Черкаси призведе до значного збільшення забруднення атмосферного повітря, зокрема, перевищення гранично допустимих концентрацій вищенаведених речовин.



  1. Оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля спричинило значний суспільний резонанс та викликало обурення і супротив жителів міста Черкаси, що, зокрема і призвело до появи даної електронної петиції, яка лише за 6 днів набрала необхідну кількість голосів.



Підсумовуючи, можна зазначити, що розміщення додаткового джерела забруднення атмосферного повітря шкідливими домішками, вміст яких систематично перевищує допустимий рівень, призведе до зростання соціальної напруги, оскільки в умовах воєнного часу забруднення атмосферного повітря здійснюється, окрім промисловості, викидами від спалювання реактивного палива літаками, від прольотів ракет та дронів, а також від наслідків влучання. Навіть у випадку видалення відходів шляхом спалення відбувається забруднення атмосфери хімічними сполуками цих компонентів, що саме по собі створює значний негативний ефект для довкілля.

Додатково інформуємо, що департамент дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Черкаської міської ради звернувся до департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради  з пропозицією скасувати містобудівні умови і обмеження для проєктування об’єкту будівництва центру з управління відходам.  

 

Виходячи з вищенаведеного, прошу депутатів Черкаської міської ради розглянути та прийняти проєкт рішення Черкаської міської ради «Про розгляд електроннї петиції від 16.11.2024 року № Че/2371-еп щодо будівництва центру з управління відходами».

 

 
Директор департаменту

дорожньо-транспортної

інфраструктури та екології                                                     Сергій ОТРЕШКО