ГОЛОСУВАННЯ ЗА ПРОЄКТ РІШЕННЯ: № 2775-9-рд
Текст: | Проєкт рішення | |||||||
№ 2775-9-рд | ||||||||
ЧЕРКАСЬКА МІСЬКА РАДА | ||||||||
Про розгляд електронної петиції від 21.03.2025 року №Че/2468-еп щодо будівництва центру з управління відходами | ||||||||
Керуючись ст. 23-1 Закону України «Про звернення громадян», відповідно до ст. 25, 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та Порядку розгляду електронної петиції, адресованої Черкаській міській раді, затвердженого рішенням Черкаської міської ради від 28.01.2016 №2-143 (зі змінами), та з метою оприлюднення порушених в електронній петиції питань, Черкаська міська рада ВИРІШИЛА: 1. Вважати електронну петицію від 21.03.2025 року №Че/2468-еп щодо будівництва центру з управління відходами за адресою: м. Черкаси, проспект Хіміків (біля ділянки № 84, кадастровий № 7110136400:05:007:0021) такою, що підтримана. 2. Контроль за виконанням рішення покласти на департамент дорожньо-транспортної інфраструктури та екології (Отрешко С.В.) та постійну комісію міської ради з питань регламенту, охорони здоров’я та житлово-комунального господарства (Мкртчян А.Р.). | ||||||||
Міський голова | Анатолій | БОНДАРЕНКО |
Пояснювальна записка
до проєкту рішення
«Про розгляд електронної петиції від 16.11.2024 року № Че/2371-еп щодо будівництва центру з управління відходами»
до проєкту рішення
«Про розгляд електронної петиції від 16.11.2024 року № Че/2371-еп щодо будівництва центру з управління відходами»
21.02.2025 року на розгляд виконавчих органів Черкаської міської ради надійшов лист Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України № 21/21-04/949-25 від 21.02.2025 року (вх.№ 5507-01-3) щодо завантаження до Єдиного реєстру з оцінки впливу на довкілля оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля та звіт з оцінки впливу на довкілля стосовно планованої діяльності «Будівництво центру з управління відходами в м. Черкаси за адресою: проспект Хіміків (біля ділянки № 84)» (реєстраційний номер справи – 9517).
Одночасно, Міністерство запропонувало Черкаській міській раді надати власні зауваження та пропозиції до планованої діяльності в рамках консультацій.
Листом від 17.03.2025 року № 5228/5507-01-3 виконавчий комітет Черкаської міської ради висловив заперечення щодо запланованого розміщення центру з управління відходами в межах Черкаської міської територіальної громади.
Основними причинами заперечень являлись наступні.
Одночасно, Міністерство запропонувало Черкаській міській раді надати власні зауваження та пропозиції до планованої діяльності в рамках консультацій.
Листом від 17.03.2025 року № 5228/5507-01-3 виконавчий комітет Черкаської міської ради висловив заперечення щодо запланованого розміщення центру з управління відходами в межах Черкаської міської територіальної громади.
Основними причинами заперечень являлись наступні.
- У відповідності до ст. 39 Закону України «Про управління відходами» місця розміщення установок спалювання відходів та установок сумісного спалювання відходів, у тому числі пов’язаних з ними площ для зберігання відходів, проектуються відповідно до вимог законодавства про містобудування та оцінку впливу на довкілля.
Згідно п. 14.11.2 ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій» розміщення нових підприємств та виробництв I-II класу шкідливості в межах населених пунктів не допускається.
Відповідно до звіту з оцінки впливу на довкілля, а також додатку № 4 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, що затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19.06.1996 року № 173, планована діяльність відноситься до I класу шкідливості, а тому не може бути розміщена в адміністративних межах Черкаської міської територіальної громади.
Відповідно до звіту з оцінки впливу на довкілля, а також додатку № 4 Державних санітарних правил планування та забудови населених пунктів, що затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 19.06.1996 року № 173, планована діяльність відноситься до I класу шкідливості, а тому не може бути розміщена в адміністративних межах Черкаської міської територіальної громади.
- Також, ст. 52 Закону України «Про управління відходами» визначено, що управління відходами здійснюється згідно місцевого плану управління, який розробляється відповідно до Порядку, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 05.09.2023 року № 947.
Даним Порядком встановлено, що суб’єкти господарювання зобов’язані забезпечувати здійснення операцій з відновлення та/або видалення побутових відходів на об’єктах оброблення відходів, які включені до правил благоустрою населеного пункту, регіонального та місцевих планів управління відходами.
Наразі, регіональний план управління відходами перебуває в розробці, а тому неможливо спрогнозувати обсяги побутових відходів які надходитимуть на даний об’єкт оброблення відходів, оскільки це потребує узгодження на регіональному рівні та подальшого включення об’єкту в регіональний, місцевий плани управління відходами, а також до правил благоустрою міста Черкаси.
Наразі, регіональний план управління відходами перебуває в розробці, а тому неможливо спрогнозувати обсяги побутових відходів які надходитимуть на даний об’єкт оброблення відходів, оскільки це потребує узгодження на регіональному рівні та подальшого включення об’єкту в регіональний, місцевий плани управління відходами, а також до правил благоустрою міста Черкаси.
- Окрім того, відповідно до наданого Звіту з оцінки впливу на довкілля, планована діяльність центру з управління відходами передбачає використання утилізатора термічного УТ 750 Д (виробництво Україна ТОВ «НТЦ «ФЛЕШ-Р») (2 од.), потужністю 500 кг/год кожен (7488 т/рік в загальному), в якій плануються спалювати рідкі та тверді відходи, зокрема медичні та небезпечні, при високих температурах.
При роботі двох установок УТ 750Д при одночасному спалюванні дизельного палива та очищених нафтопродуктів, утворюються викиди в атмосферне повітря, такі як оксиди азоту (оксид та діоксид азоту), водню хлорид (соляна кислота за молекулою HCl), діоксид сірки (діоксид та триоксид), оксид вуглецю, фенол, формальдегід, речовини у вигляді суспендованих твердих частинок недиференційованих за складом, свинець та його сполуки, кадмій та його сполуки, ртуть та її сполуки, поліхлоровані дибензо-n-діоксини, гексахлорбензол, поліхлоровані дифеніли, ванадій, метан, вуглеводні граничні С12-С19 (розчинник РПК-265 П та ін.), вуглецю діоксид, азоту (1) оксид.
За інформацією Черкаського обласного центру з гідрометеорології Черкаси мають низький потенціал до розсіювання шкідливих домішок в атмосфері. Це переважання слабо вітряної погоди, часті тумани в осінній та весняний період року та мала кількість опадів влітку в поєднанні з безвітряною погодою.
Тенденція зміни середнього рівня забруднення атмосферного повітря за останні 5 років характеризувалася збільшенням по діоксиду сірки, формальдегіду та сірководню. По аміаку та оксидах азоту спостерігалося зменшення рівня забруднення. По пилу та оксиду вуглецю рівень забруднення в повітрі міста не змінився. По важким металам збільшення рівня забруднення спостерігалося тільки по цинку.
ТОВ «Український центр утилізації» в своєму Звіті навело інформацію про забруднення атмосферного повітря в місті Черкаси лише за 2022 рік, де Індекс забруднення атмосферного повітря (ІЗА) склав 5,37 (5<ІЗА<7), що вважається підвищеним рівнем забруднення.
В той же час, ІЗА за 2024 рік склав 7,72 (7<ІЗА<13), що є показником високого рівня забруднення, який не було відображено у Звіті для оперування застарілими даними з кращими показниками якості повітря.
У Звіті до переліку забруднюючих речовин, які викидаються в атмосферне повітря, входять речовини, які перевищують гранично допустимі норми у місті Черкаси та впливають на рівень ІЗА. За даними Черкаського обласного центру з гідрометеорології у місті Черкаси постійно виявляються перевищення допустимих концентрацій по аміаку, формальдегіду, оксиду вуглецю, пилу, діоксиду азоту тощо. Діяльність центру з управління відходами у м. Черкаси призведе до значного збільшення забруднення атмосферного повітря, зокрема, перевищення гранично допустимих концентрацій вищенаведених речовин.
За інформацією Черкаського обласного центру з гідрометеорології Черкаси мають низький потенціал до розсіювання шкідливих домішок в атмосфері. Це переважання слабо вітряної погоди, часті тумани в осінній та весняний період року та мала кількість опадів влітку в поєднанні з безвітряною погодою.
Тенденція зміни середнього рівня забруднення атмосферного повітря за останні 5 років характеризувалася збільшенням по діоксиду сірки, формальдегіду та сірководню. По аміаку та оксидах азоту спостерігалося зменшення рівня забруднення. По пилу та оксиду вуглецю рівень забруднення в повітрі міста не змінився. По важким металам збільшення рівня забруднення спостерігалося тільки по цинку.
ТОВ «Український центр утилізації» в своєму Звіті навело інформацію про забруднення атмосферного повітря в місті Черкаси лише за 2022 рік, де Індекс забруднення атмосферного повітря (ІЗА) склав 5,37 (5<ІЗА<7), що вважається підвищеним рівнем забруднення.
В той же час, ІЗА за 2024 рік склав 7,72 (7<ІЗА<13), що є показником високого рівня забруднення, який не було відображено у Звіті для оперування застарілими даними з кращими показниками якості повітря.
У Звіті до переліку забруднюючих речовин, які викидаються в атмосферне повітря, входять речовини, які перевищують гранично допустимі норми у місті Черкаси та впливають на рівень ІЗА. За даними Черкаського обласного центру з гідрометеорології у місті Черкаси постійно виявляються перевищення допустимих концентрацій по аміаку, формальдегіду, оксиду вуглецю, пилу, діоксиду азоту тощо. Діяльність центру з управління відходами у м. Черкаси призведе до значного збільшення забруднення атмосферного повітря, зокрема, перевищення гранично допустимих концентрацій вищенаведених речовин.
- Оприлюднення оголошення про початок громадського обговорення звіту з оцінки впливу на довкілля спричинило значний суспільний резонанс та викликало обурення і супротив жителів міста Черкаси, що, зокрема і призвело до появи даної електронної петиції, яка лише за 6 днів набрала необхідну кількість голосів.
Підсумовуючи, можна зазначити, що розміщення додаткового джерела забруднення атмосферного повітря шкідливими домішками, вміст яких систематично перевищує допустимий рівень, призведе до зростання соціальної напруги, оскільки в умовах воєнного часу забруднення атмосферного повітря здійснюється, окрім промисловості, викидами від спалювання реактивного палива літаками, від прольотів ракет та дронів, а також від наслідків влучання. Навіть у випадку видалення відходів шляхом спалення відбувається забруднення атмосфери хімічними сполуками цих компонентів, що саме по собі створює значний негативний ефект для довкілля.
Додатково інформуємо, що департамент дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Черкаської міської ради звернувся до департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради з пропозицією скасувати містобудівні умови і обмеження для проєктування об’єкту будівництва центру з управління відходам.
Виходячи з вищенаведеного, прошу депутатів Черкаської міської ради розглянути та прийняти проєкт рішення Черкаської міської ради «Про розгляд електроннї петиції від 16.11.2024 року № Че/2371-еп щодо будівництва центру з управління відходами».
Додатково інформуємо, що департамент дорожньо-транспортної інфраструктури та екології Черкаської міської ради звернувся до департаменту архітектури та містобудування Черкаської міської ради з пропозицією скасувати містобудівні умови і обмеження для проєктування об’єкту будівництва центру з управління відходам.
Виходячи з вищенаведеного, прошу депутатів Черкаської міської ради розглянути та прийняти проєкт рішення Черкаської міської ради «Про розгляд електроннї петиції від 16.11.2024 року № Че/2371-еп щодо будівництва центру з управління відходами».
Директор департаменту
дорожньо-транспортної
інфраструктури та екології Сергій ОТРЕШКО
дорожньо-транспортної
інфраструктури та екології Сергій ОТРЕШКО